Heippa!

Päätettiin tyttöjen kanssa melkein heti Itävaltaan saavuttuamme, että lähdetään heti pitemmällä lomalla kiertämään jonnekkin päin Eurooppaa. Pian saatiinkin kulla että huhtikuussa olisi tulossa kahden viikon pääsiäisloma, joten alettiin katselemaan minne suuntaan Itävallasta ja lähinnä Klagenfurtista voisi lentää.. sieltähän löytyi halvat lennot (50€ per hlö) Lontooseen! :) Mutta minne jatkaa sieltä? Obviously to Paris! Mulla ja Sannalla oli kova hinku käydä myös jossain suuressa huvipuistossa, ja löysinkin pikaisen etsimisen jälkeen internetistä Euroopan suurimman huvipuiston, Europa-Parkin, kotisivut. Sinne siis, sillä paikka sijaitsi täydellisesti Pariisin ja Villachin välillä, joten kotimatka tulisi sujumaan helposti junalla :)

Lähdettiin viikon mittaiselle “mini Euroopan kiertueelle” tyttöjen kanssa tiistai-iltapäivänä 19.4.2011. Mentiin junalla Villachista Klagenfurtiin ja juna-asemalta meitä tuli hakemaan Birgit (viime vuonna vaihtarina Rovaniemellä), joka vei meidät Klagenfurtin lentokentälle. Passintarkastuksessa miehet nauroi minun passille (ehkä sille terroristikuvalle?) ja toinen iski mulle silmää. Siitäpä oli sitten hyvä jatkaa matkaa lentokoneeseen.

Klagenfurtissa lähdössä reissuun ja kuva Alpeista!

Lontoo, 19.-21.4.2011

Saavuttiin Lontoon Stansteadille josta oli matkaa Lontoon keskustaan noin tunti. Otettiin halvin bussi, 9£ per naama, ja lähdettiin kohti Victorian bussi/juna-asemaa, jossa Jari aikoi odottaa meitä. Jari on siis meidän kaikkien yhteinen kaveri Ramkista, lähinnä Kv-tuutoroinnista. Jari on vaihdossa Bristolissa, ja pyydettiin sitä meidän kanssa lomailemaan Lontooseen! Victoriasta lähdettiin kävellen suunnistamaan kohti hostellia, joka oltiin varattu noin viikko aikaisemmin. Hostelliin oli aika pitkä kävelymatka, mutta nähtiin matkalla muun muassa Hyde Park. Hostelli oli tosi siisti, henkilökunta oli mukavaa, meillä oli 8 hengen huone, oma vessa ja suihku sekä ilmainen aamiainen. Hostellissa yövyttiin kaksi yötä ja se maksoi 20€/yö/hlö, ei paha! :) Illalla käytiin vielä kiertelemässä hostellin ympäristössä ja brittiläisessä pubissa juomassa siiderit!

Hyde Park

Meidän hostelli ja Lontoon keskustaa/metro

Seuraavalle päivälle, keskiviikolle, oltiin varattu ja maksettu liput Madame Tussaudsin vahamuseoon sekä London Eyeen! Liput maksoi noin 43£ (~50€) per naama. Jari aiko lisäksi näyttää meille missä mikäkin kiinnostava nähtävyys sijaitsi, sillä tämä taisi olla jo neljäs kerta Jarille Lontoossa. Madame Tussaudsiin käveltiin Lontoon suurimman puiston, Hyde Parkin, kautta. Puisto tosiaankin oli suuri, vehreä ja siellä oli paaaaljon koiria! Moikkasin kaikkia! No en ihan, mutta yritys oli kova ;) Kun saavuttiin Madame Tussaudsiin, huomattiin jonotusaika-kyltti, joka kertoi jonotusajaksi 2 tuntia!! Mutta onneksi meillä olikin jo valmiiksi ostetut liput ja päästiin VIP-jonoon, joten päästiin ihastelemaan kuuluisuuksia melko nopeasti. Vahamuseon jälkeen jatkettiin matkaa metrolla kauniille London Bridgelle ja sillä syötiin myös lounas. Sieltä jatkettiin matkaa jälleen metrolla London Eyeen. Ja arvaatteko mitä seuraavaksi? No jonottamista London Eyeen!! Kierros London Eyessä kesti puoli tuntia, mikä oliki hyvä sillä sieltä oli tosi hienot näkymät joka puolelle Lontoota.

Madame Tussaudsissa

Tower Bridge, London Eye ja Big Ben!

Seuraavaksi vuorossa oli Big Ben! Huomattiin pian, että kellohan oli nimetty aivan väärin! Se oli kyllä pikemminkin Little Ben, paaljon pienempi kuin mitä kuviteltiin! Kaunis silti :) Big Beniltä jatkettiin matkaa Buckinghamin Palacelle. Paikalle päästyämme huomattiin, että kuninkaalliset olivat paikalla, sillä katolla liehui lippu! Vautsi :) Buckinghamin Palacen ympärillä oli menossa kaikenlaista remonttia, sillä prinssi William ja Kate oli menossa naimisiin viikon kuluttua meidän vierailusta! :)

Mie kuvaamassa Big Beniä

Buckingham Palace

Torstaina tutustuttiin yhteen meidän huonekavereista, Irlantilaiseen Sam:iin. Sam pyysi päästä meidän mukaan kiertämään kaupunkia, ja että hän voisi esitellä meille paikkoja asuttuaan Lontoossa viimeiset seitsemän vuotta! Sopi mainiosti :) Ensiksi käytiin Natural History Museumissa jonne oli ilmainen sisäänpääsy. Arvatkaa mitä tehtiin ensimmäiseksi? No jonotettiin! :D Museossa käytiin katsomassa dinosauruksia ja timantteja! Siellä oli myös muun muassa kiviä kuusta ja Marsista, sekä maailman suurimman puun runko.. tai ei se runko ollut vaan osa siitä.. en osaa selittää, katso kuva alla! :) Museosta jatkettiin matkaa SHOPPAILEMAAN!! Ostin muun muassa uudet aurinkolasit ja kesähatun! Armottoman shoppailun jälkeen käytiin syömässä ja jatkettiin shoppailua. Jossain vaiheessa huomattiin että kellohan on jo sen verran, että meidän pitäisi suunnistaa Victorian bussi/juna-asemalle jos haluttiin ehtiä yöbussiin kohti Pariisia. Onneksi oltiin jo aamulla viety tavarat säilöön asemalle, kylläkin vahingossa sinne juna-asemalle... Onneksi asemat ei kuitenkaan olleet kaukana toisistaan ja ehdittiin bussiin, ei kyllä paljoa jäänyt aikaa hyvästellä Jari ja Sam eikä saatu bussista viereisiä paikkoja, mutta ei se haitannut, sillä seuraava kohde oli Pariisi! Nukuin tuona yönä kaksi tuntia, sillä meidän piti nousta bussista pois sen ajettua lauttaan ja lauttamatkan kestettyä muutaman tunnin. Junamatka Lontoo-Pariisi 50€/hlö.

Natural History Museum (alemmissa kuvissa se iso puu ja kiveä kuusta)

Lontoon keskustaa ja ravintola jossa käytiin syömässä

Pariisi, 22.-23.4.2011

Pariisissa suunnattiin metrolla heti ensimmäiseksi hotellille, joka varattiin kaksi päivää aikaisemmin Lontoosta! :) Hotelli maksoi noin 25€/yö/hlö. Mukava mies vastaanottotiskillä päästi meidät viemään tavarat huoneeseen, vaikka oltiin joku neljä tuntia etuajassa. Käytiin läheisessä puistossa odottelemassa muutama tunti ja suunnattiin takaisin hotellille. Samainen mies päästi meidät huoneeseen, vaikka sitä ei oltu vielä siivottu eikä ollut vielä check-in aika. Käytiin suihkussa, laitettiin itsemme näteiksi jä lähdettiin kohti Pariisin keskustaa! Ekaksi mentiin katsomaan Notre Dame, harmiksi en nähnyt sitä kellonsoittajaa :( Notre Damelta käveltiin Seinen rantaa pitkin katukauppoja kierrellen shoppailemaan! Jälleen armottoman shoppailun jälkeen syömään ja sitten taas shoppailemaan.

Odottamassa hostelliin pääsyä ja Mie + Jenni menossa metrolla kohti keskustaa

Notre Dame ja kojut Seinen rannalla

Parin tunnin yöunien jälkeen oltiin aika poikki, mutta koska oli perjantai-ilta, lähdettiin museoon! LOL! :D Museoon (Louvreen) siksi, koska halusin nähdä Leonardo DaVincin Mona Lisan ja siksi, koska Louvreen oli ilmainen sisäänpääsy (joka perjantai-ilta klo. 18.00-22.00 alle 26-vuotiailta)! Louvren jälkeen lähdettiin vielä toiselle puolelle Pariisia katsomaan Eiffel-tornia! Oli muuten hieno, satuttiin sinne vielä tasatunnin aikaan, jollain Eiffel-torniin sytytetään vilkkuvat valot oliskohan viiden minutin ajaksi. Eiffeliltä lähdettiin sitten suunnistamaan (kirjaimellisesti) kohti hotellia, sillä vähän eksyttiin eikä löydetty metroasemaa, mutta hortoilun jälkeen löydettiin itsemme hotellista! Voin kertoa, että sen yön nukuin kuin tukki!

Louvre

Eiffel-torni

Seuraavana päivänä mentiin katsomaan Riemukaarta, siitä jatkettiin Champsd'Elyseetä pitkin ostamaan Ladureen Macaroons-leivonnaisia. Siitä jatkettiin uudelleen shoppailemaan ja matkalla nähtiin myös taiteen monitoimitalo Pompidou! Löysin pari paitaa ja huivin (joka värjääntyi rupuksi heti ensimmäisessä pesussa :( )! Shoppailuun ei ollut enää paljoa rahaa, sillä matkakassa oli huventunut jo Lontoon aikana hälyttävästi! Starbucksin frappucinojen ja kakkujen jälkeen lähdettiin hotellin kautta rautatieasemalle, josta meidän matka jatkuisi Strasbourgiin, Ranskan ja Saksan rajalla olevaan kaupunkiin. Juna sinne maksoi 30€/hlö ja hotelliyö Strasbourgissa noin 25€/hlö.

Riemukaari ja Macaroons-leivonnaisia

Ekassa kuvassa Pompidou, toisessa leivonnaisia Ladureessä ja alimmat kuvia kaupungista

Europa-Park ja matka kotiin, 24.-25.4.2011

Strasbourgista lähdettiin aikaisin aamulla kohti Offenburgia, josta ostettiin juna- ja sisäänpääsyliput Europa-Parkiin. Huomattiin, että juna lähteekin samaan aikaan kuin ostettiin liput, mutta juosten juuri ja juuri ehdittiin kyytiin. Ja sitten Europa-Park! Se oli siisti! Se oli jaettu eri maihin ja alueisiin, muun muassa Sveitsiin, Skandinaviaan, Venäjään, Itävaltaan, Ranskaan ja Italiaan, ja jokaisella alueella oli nähtävyyksiä/tyypillisiä rakennuksia kyseisestä alueesta. Europa-Parkissa oli monta tosi siistiä, korkeaa, huippua vuoristorataa, joista muutamaan saatiin jonottaa tunnin ajan. Kyllä, taas jonottamista! :) Jonottaminen oli kuitenkin sen arvoista, sillä en ole ikinä käynyt niin siisteissä ja pelottavissa laitteissa! Harmillisesti laitteet meni kiinni jo kuudelta illalla, joten ei keretty käydä läheskään kaikissa laitteissa :(

Europa-Parkin sulkeuduttua lähdettiin takaisin Offenburgiin, josta ostettiin liput parin minuutin päästä lähtevään junaan kohti Lindauta. Siinä oli muutama junan vaihto välissä, joista eka sujui hyvin! Toisen vaihdon kohdalla jäätiin pois kyydistä, kuten lipussa sanottiin.. no, ei saatu informaatiota että kyseinen vaihto oli jostain syystä peruttu ja oltais päästy Lindauhun sillä junalla, jossa alunperin oltiin.. Kello näytti melkein puoltayötä, mutta ei muutakun katsomaan uutta junayhteyttä Lindauhun! No löytyihän se, seuraava mahdollinen oli aamulla kuudelta :D Ajateltiin että yövytään sitten siellä juna-asemalla. Eihän se sekään onnistunut, vartija tuli laittamaan ovet lukkoon puoli yhdeltä ja sanoi aukaisevansa aseman uudelleen neljältä aamuyöstä. Oli vähän kylymä! Nukuin tuona yönä tunnin mutta hengissä pysyttiin! Jatkettiin matkaa sitten aamulla Lindaun sijasta SUORAAN Itävallan puolella sijaitsevaan Bregenziin, josta ostettiin taas jatkoliput kotiin Villachiin! Kotimatka junalla kesti sieltä oudosta Saksan kaupungista Villachiin sellaset reilu kahdeksan tuntia, ihan kiva :D

Matkalla kotiin!!

Matka oli kaikenkaikkiaan uskomattoman hieno ja kallis, matkakassa on tällä hetkellä nollilla! Mutta en ajatellu sen hidastaa tahtia, sillä viikon päästä on reissu Italiaan, Milanoon! JEE!!