MOROO!!

Milanon reissu suunniteltiin jo pari viikkoa Itävaltaan tulon jälkeen. Timon kanssa alunperin ajateltiin, että Timo tulis kylästelemään minun luo Villachiin, mutta koska lennot oli tosi kalliita etsittiin toinen, halvempi vaihtoehto; Milano. Timo aikoi pyytää mukaansa myös isoveljensä Teron ja tämän tyttöystävän Riitan, mikä oli minun mielestä hyvä juttu! :)

Milanon reissu oli neljän päivän pituinen, ke 11.- to 14.05.2011. Mulla lähti yöbussi kohti Milanoa jo tiistaina ja olin perillä keskiviikkoaamuna kello 9.00. Muiden lento+bussi keskustaan oli perillä vasta kello 17.00, joten mulla oli hyvin aikaa käydä check-inaamassa meidät hostelliin joka oltiin varattu jo hyvissä ajoin, noin kuukausi aikaisemmin.

Rautatieasema.

Vihdoin ja viimein muu poppoo saapui Milanoon, lähdettiin viemään kamat hostellille ja ostamaan kahden päivän liput Milanon paikallisliikenteeseen, 5.5€/2 pvä!!, halapaa! Eka iltana käytiin kiertelemässä kaupunkia, katsomassa muutama nähtävyys ulkopuolelta (Teatro alla Scala -oopperatalo ja Galleria Vittorio Emanuele II -kauppakuja) sekä ravintolassa syömässä. Sitten hostellille vaihtamaan kuulumisia! Löydettiin matkan varrelta, aivan hostellin vierestä, ihana leipomo, josta Timo lupasi seuraavana aamuna hakea meille aamiaiset :)

Teatro alla Scala -oopperatalo ja Galleria Vittorio Emanuele II -kauppakuja.

Kauppakuja sisältä.

Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen lähdettiin SHOPPAILEMAAN. Lähdettiin hostellilta lähellä olevalle Buenos Aires shoppailukadulle, jota käveltiinkin sitten usempi tunti; Milanosta ei vaatekaupat kesken loppunu!! Löysin mekon, yöpaidan, paidan, bileleggingsit ym! :) Buenos Aires katu jatkui aina aivan keskustaan saakka. Keskustassa mentiin käymään sisällä Milanon tuomiokirkko Duomo di Milanossa. Duomon jälkeen jatkettiin vielä hetki shoppailua ja jatkettiin juomakaupan kautta hostellille, nimittäin suunnitelmissa oli lähteä ulos syömään ja juomaan!

Milanon tuomiokirkko Duomo di Milano ja patsas aukiolta.

Suihkujen jä tälläytymisien jälkeen lähdettiin yhdelle Milanon baarialueista, ja pian löydettiinkin mukavan näköinen ravintola. Ravintolassa syötiin pastaa ja juotiin viiniä, hyvin Italialaista :D Siitä lähdettiin etsimään baaria ja pienen etsinnän jälkeen löydettiin taas mukavan näköinen paikka. Tilasin “jonkun italialaisen, makean, ei kovin kalliin drinkin”. Muut tilasivat bacardi-colat. Yhteissummaksi tarjoilija sanoi 14€, innoissani halpuudesta ojensin tarjoilijalle rahat, jolloin tarjoilija pahoitteli virhettään ja sanoi summan oikeasti olevan 40€.. Terassilla istuskellessani ja drinkkien kalliutta ihmetellessäni huomasin baarin nimen, se oli Marc by Marc Jacobs. Vähän nolotti se “ei kovin kallista drinkkiä” -pyyntö... No, drinkkien jälkeen päätettiin lähteä takaisin hostellille jotta olisi seuraavana päivänä virtaa kierrellä kaupunkia.

Ravintolassa syömässä; Timo mässää ja Riitta kainona.

Marc by Marc Jacobs baarista, vasemmalla mun passionhedelmädrinkki ja oikealla Bacardi-colat.

Perjantaipäivä omistettiin nähtävyyksille. Jälleen Timon hakeman ihanan aamiaisen jälkeen lähdettiin kohti Milanon keskustaa, jonka liepeillä kyseiset nähtävyydet sijaitsivat. Ensiksi lähdettiin etsimään Sant'Ambrogion basilikaa. Nähtiin kirkko kyllä ulkopuolelta, mutta sisäänkäyntiä ei löydetty millään! Sen sijaan eksyimme johonkin yliopistoon, joka myös oli kieltämättä kaunis.

Ekassa kuvassa Timo lähdössä kaupungille, viimeisessä mystinen kirkko!

Yliopistolta.

Tämän jälkeen suunnistimme Leonardo DaVinci -teknilliseen museoon, pojat oli innoissaan sillä pääsivät värkkäämään kaikenlaisilla vempaimilla ja näkemään muun muassa sukellusveneen ja vanhoja junia. Museon jälkeen käytiin Castello Sforzesco -linnassa. Kuvia alla :)

Leonadro DaVinci-museosta

Myös teknillisestä museosta!

Castello Sforzesco -linnasta.

Linna/ Mie ja Timo linnan edessä olevan suihkulähteen luona.

Seuraavaksi lähdettiin vielä kiertämään shoppailupaikkoja, mutta ajauduttiinkin samalle baarialueelle kuin missä edellisenä päivänä oltiin oltu. Löydettiin mukava aukio, jonka reunoilla oli paljon kahviloita, ravintoloita sekä baareja, ja aukion keskellä monia terasseja. Päätettiin jäädä perinteisille “yhdille”, ja terassireissu kesti noin viisi tuntia :) Tilattiin yhdessä vaiheessa myös ruokaa, itse söin pestolasagnea, NAM!! Yhtäkkiä taivas repesi ja alkoi hirveä ukkonen, Teron vastusteluista huolimatta päätettiin lähteä takaisin hostellille ja päättää ilta siihen :) Ensi kerralla sitten myös sinne clubille! :)

Lauantaina suunnattiin heti aamusta takaisin eiliselle aukiolle, samaan ravintolaan lounaalle. Tällä kertaa tilasin rucola-pizzaa, namii! :) Melkein heti lounaan jälkeen pitikin palata takaisin hostellille hakemaan matkatavaroita, sillä Timon, Teron ja Riitan bussi kohti lentokenttää lähtisi jo päivällä muutaman tunnin kuluttua, minun juna vasta illalla. Viimehetken shoppailun ja laukkujenhaun jälkeen oli aika jäähyväisille.. Surkea fiilis tuli kun Timo hyppäsi bussiin. Ei auttanut muu kuin laittaa aurinkolasit päähän ja lähteä kiertelemään Milanoa vielä muutamaksi tunniksi.

Keskustassa Duomon aukiolla olikin ihan hulluna porukkaa katsomassa jalkapalloa suurelta screeniltä. Lähdin suunnistamaan metrolle, jotta pääsisin kauemmas shoppailemaan väentungoksesta, mutta asema olikin täynnä poliiseja ja vartioita jotka sulkivat koko Duomon alueen metron! HÖH!! No, muistelin että vähän kauempana olisi toinen metroasema, ei muutaku sinne! Vähän aikaa käveltyäni yllätyksekseni vastaan alkoi tulla lisää poliiseja ja vartioita, jotka käskivät ihmisten siirtyä keskeltä katua sivummalle. Hetken päästä eteeni tulikin bussi, täynnä AC-Milanin pelaajia! Ja bussin perässä juoksi varmaan tuhansia faneja, KARKUUN!

Selvisin kuin selvisinkin hengissä ja junamatkakin meni mukavasti nukkuessa. Seuraavana päivänä olikin ilo korkeimmillaan, sillä SUOMI VOITTI JÄÄKIEKON MAAILMANMESTARUUDEN 2011 JEE! Onneksi myös täällä näytettiin Suomen pelejä, joita katseltiinkin ahkerasti. Ainoa huono puoli oli se, ettei selostukset olleet Suomeksi eikä kuultu Antero Mertarannan hauskoja juttuja. Sittemmin ollaan kyllä käyty katsomassa parhaat palat Youtubessa. Suomen voiton kruunasi se, että päästiin leuhkimaan voitolla yhdelle tsekki-vaihtarille, joka oli koko MM-kisojen ajan ylistänyt Tsekkiä ja ollut varma niiden voitosta :)

AUF WIEDERSEHEN taas ensi kertaan! :)