Ljubljana

Käytiin torstaina 9.5.2011 päiväreissulla Ljubljanassa yhdessä Sandran ja Birgitin kanssa (Birgit oli myös vaihtarina Rovaniemellä syksyllä 2010). Ljubljana on Slovenian pääkaupunki ja matkaa sinne Villachista on noin 90km. Ajoimme kuitenkin pitempää reittiä Klagenfurtin kautta, sillä haettiin Birgit sieltä kyytiin. Reitti Klagenfurtista Ljubljanaan meni vuoren ylitse, joten ajettiin todella mutkaista Alppitietä hyvin korkealla ja näköalat oli sen mukaiset!

Perille päästyämme meidän tuli etsiä hetki kaupungin keskustaa, sillä kukaan meistä ei ollut käynyt Ljubljanan keskustassa aikaisemmin. Sopiva parkkihalli löytyi, ja hetken kuluttua myös vanha kaupunki!

Postikorttiostosten ja vanhojen rakennusten ihailujen jälkeen lähdimme kiipeämään  Ljubljanan linnaan, josta olisi hienot näkymät koko kaupungin yli. Balleriinat ei ollu paras ratkaisu jyrkkään ylämäkeen, mutta parempi kuin Sandran korkokenkävalinta :) Linnan päästyämme huomasimme, että siellä oli jonkun musiikkivideon tai mainoksen kuvaukset käynnissä, nuori tyttö soitti selloa. Ehdimme seurata kuvauksia vain hetken, sillä alkoi satamaan vettä ja kuvausryhmä keräsi kamerat ynnä muut pois. Mentiin itsekin sateensuojaan turisti-infoon ja jatkoimme pian matkaa takaisin alas.

Karttaa lukemassa ja näkymä Ljubljanasta reitiltä kohti linnaa.

Vasemmissa kuvissa Jenni kiikkumassa linnaan ja linnassa, oikealla linna ja mie valmistautumassa vesisateeseen.

Alhaalla kävimme ihailemassa lohenpunaista kirkkoa ja etsimme mukavan näköisen kahvilan.

Kahvien jälkeen lähdimme takaisin autolle ja etsimään ostoskeskusta joka sijaitsi viiden kilometrin päässä keskustasta. Ei löydetty itse kauppakeskusta, vaan alue, jossa oli monia rakennuksia ja kauppoja. Shoppailun jälkeen (en ostanut mitään :P ) menimme ravintolaan syömään. Menun saatuani huomasin, että Sloveniassa ruoka näytti olevan halpaa ja tilasin spegetti bolognesen (6.10€), jota olin himoinnut jo viimeset kaksi kuukautta. Tarjoilija toi meille alkupalaksi ihanaa leipää ja leivokset jälkiruoiksi. NAMI! Alkupalasta ja jälkiruoasta ei tarvinut maksaa mitään ü
Pasta annoskin oli valtava, ja siitä olisi voinut helposti syödä kaksikin ihmistä! :) Suosittelen! Paikan nimi oli Santa Marino.

Sanna ja Birgit ravintolassa

Ravintolan jälkeen kävimme vielä kaupassa ja lähdimme suuntaamaan takaisin kotiin, Villachiin.

Innsbruck

Kävin lauantaina 11.05.2010 Jennin kanssa päiväreissulla Innsbruckissa, Länsi-Itävallassa (Sanna oli lähtenyt viikonlopuksi Sveitsiin moikkaamaan vaihtaria, jota tämä tuutoroi viime talvena Rovaniemellä). Junamatka edestakaisin kesti 9h, ja lippu maksoi noin 42€/hlö. Villachista ei mene junaa suoraan Innsbruckiin, vaan sinne päin mentäessä on tehtävä vähintään yksi vaihto ja meillä se vaihto tapahtui Salzburgissa. Kauaa toista junaa ei kuitenkaan tarvinut odottaa, vain 15 minuuttia.

Joku kaupunki (pilvet ollu noin matalalla viimeiset pari viikkoa) ja mie junassa tekemässä koulutehtäviä ü

Innsbruckissa kiertelimme nähtävyyksiä, kuvia alla! :) Nähtävyyksien jälkeen käytiin Manna-nimisessä kahvilassa cappucinoilla ja juustokakuilla, nami! Kahvien jälkeen lähdettiin vielä shoppailemaan (en ostanut taaskaan mitään :P) ja katselemaan maisemia. Harmillisesti Innsbruckissa, kuten täällä Villachissakin, sää oli sateinen ja harmaa, joten ei nähty heti kaupungin laidalta kohoavia vuoria kunnolla :(

Ennen junan lähtöä käytiin vielä syömässä Mamma Mia -ravintolassa, mie söin pastaa ja Jenni pitsaa. Reissu oli kaiken kaikkiaan mukava ja kaupunki hyvin kaunis. Oltiin myös ahkeria, sillä tehtiin junamatkalla koulutehtäviä ja harjoiteltiin tenttiin! :)